Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu?

Praca przestaje dawać Ci satysfakcję, nie rozwijasz się zawodowo i zmagasz się z chronicznym stresem? Możliwe, że cierpisz na syndrom wypalenia zawodowego.


14 września obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Walki z Wypaleniem Zawodowym.


Jest ono skutkiem przewlekłego stresu w pracy, który nie jest efektywnie łagodzony. Zazwyczaj spowodowany jest on wieloma czynnikami, jak na przykład problemami w kontaktach ze współpracownikami oraz przełożonym czy nadmiernym angażowaniem się w problemy pracowników i klientów. Nierealistyczne oczekiwania dotyczące pracy czy źle zdefiniowane instrukcje do wykonywanych zadań także mogą przyczyniać się do syndromu wypalenia.



 

W przeprowadzonym badaniu (Gallup, 2020) ankietowani zapytani o to, jak często doświadczali wypalenia odpowiedzieli:

  • 48% odpowiedziało czasami.

  • 21% odpowiedziało ciągle.

 

Wypalenie zawodowe przejawia się:

  • uczuciem braku energii lub wyczerpaniem

  • mentalnym odcięciem od pracy lub cynicznym i negatywnym nastawieniem do pracy

  • zredukowaną skutecznością zawodową

  • unikaniem kontaktów z przełożonymi i współpracownikami,

  • niskim poczuciem własnej wartości związanej z pracą

  • problemami ze snem


Uczucie stresu, zmęczenia lub niepokoju związanego z pracą nie jest niczym niezwykłym, ale wypalenie może powodować pogorszenie zdrowia fizycznego i psychicznego, zwiększać prawdopodobieństwo zachorowania (o 63%) i częstotliwość pobytów w szpitalu (o 23%).


Niektóre objawy wypalenia mają charakter fizjologiczny. Są to między innymi bóle głowy, bóle brzucha, inne problemy żołądkowo-jelitowe oraz przyspieszone tętno.

Pracownicy, którzy doświadczają wypalenia są również bardziej skłonni do nadużywania substancji psychoaktywnych (zwłaszcza alkoholu).


Jak sobie radzić? Jak zapobiegać?


  • Przede wszystkim zadbaj o wypoczynek i aktywność fizyczną. Odpowiednia ilość snu oraz ruch mogą znacząco poprawić samopoczucie.


  • Postaraj się oddzielić obowiązki zawodowe od czasu wolnego. Możesz to zrobić na przykład poprzez wyłączanie telefonu służbowego poza godzinami pracy lub ustalenie ze współpracownikami czasu, kiedy mogą się z Tobą kontaktować.


  • Stawiaj granice. Postaraj się pracować nad asertywnością i naucz się odmawiać, jeśli ktoś „zarzuca” Cię zadaniami lub nalega abyś wykonywał pracę, która nie leży z zakresie Twoich obowiązków.


  • Postaraj się na bieżąco korygować stresotwórcze przekonania i błędne schematy myślenia. Nie jest możliwe, aby wykonywać pracę zawsze idealnie, dogadywać się ze wszystkimi współpracownikami i być zawsze najlepszym pracownikiem. Możesz spróbować bardziej elastycznego i relatywnego myślenia – zamiast myśleć „muszę” czy „powinienem” możesz użyć „dobrze by było” lub „postaram się”. Unikaj zwrotów typu zawsze i nigdy.


  • Bądź wyrozumiały dla siebie i innych. Jeśli jesteś perfekcjonistą bardzo możliwe że narażasz się na stres związany z przeciążeniem lub wręcz przeciwnie – nie wykonujesz swoich obowiązków, ponieważ uważasz je za zbyt trudne i obawiasz się porażki. Wykonywanie każdego zadania na 100% nie jest zawsze możliwy. Spróbuj popatrzeć na siebie łagodniej a zwiększy to także wyrozumiałość względem innych.


  • Przygotuj się na ewentualne sytuacje stresowe. Przypomnij sobie, jak poprzednio radziłeś sobie z trudnymi wydarzeniami. Dzięki temu, kiedy wydarzy się podobna sytuacja będziesz miał już określony plan działania, który pomoże zniwelować negatywne skutki.


  • Poszukaj pomocy specjalisty. Jeśli odczuwasz kompletny brak motywacji, niechęć do pracy oraz wyczerpanie i brakuje Ci sił na wprowadzenie jakichkolwiek zmian to dobrym rozwiązaniem może okazać się rozmowa z psychologiem. Łatwiej będzie Ci wtedy zlokalizować źródło swoich problemów i znaleźć sposoby na poradzenie sobie z nimi.